Sidor

lördag 12 juni 2010

Tåget som blev en katt

Idag var en Mussetårta och en tågtårta beställda till två små söta bröder, men tyvärr fick kalaset ställas in :-( Turligt nog fyller storasysters fina kompis L hela 4 år idag och förbarmade sig över tårtorna :-) Mussetårtan var nästan helt färdig men den andra tårtan hade jag ej gjort klart. I ett svagt ögonblick sa jag att jag kunde göra om Musse till Mimmi samt att den andra tårtan skulle bli rosa med Hello Kitty. Musse passade dock inte i rosett och rosa marsipan hade jag inte tid att färga, men en katt blev det iaf!


Denna gång har jag även slagit på stort och testat några nya smaker. Är lite skeptisk till konstiga flugg och grejer i tårtor, men jag kanske inte bara ska köra med prinsesstårta varenda gång enbart för att jag själv tycker att det är godast.


Den ena tårtan innehöll bananer, tobleronefluff och grädde på ljusa bottnar. Den andra tårtan fick hallon, glasskräm och grädde på ljusa bottnar. Bägge tårtor är täckta och dekorerade med marsipan, såklart! Hur de sedan smakade vet jag dock inte..

Tobleronefluff: 200 gram toblerone smälts ner i 3 dl vispgrädde på låg temperatur (koka inte!). Låt stå i kylen över natten och vispa till fluff dagen efter. Man kan ta nästan vilken choklad eller godis som helst att göra fluff av.

Glasskräm: Lika delar marsankräm och grädde.

Jag fick en fråga i kommentarfältet tidigare om jag inte kunde visa steg för steg hur jag gör tårtor, så det tänkte jag försöka göra nästa gång.

Dagens tårtbakartips: Se till att inte ha två barn runt fötterna när du gör tårtor. Jag menar verkligen INTE.

4 kommentarer:

makeupoholic sa...

Oh my, den Hello Kitty-tårtan hade garanterat gjort succé på vårt femårskalas idag!

Livets goda! sa...

GUD vilka fina tårtor!!! Det är ju det resultatet jag är ute efter när jag gör mitt. Märkte att det gå superbra att jobba med sugarpaste. Enda nackdelen är att det blir så sött!! Hur gör du med marsipan, färgar du själv?? Med vad i så fall? Var köper du din marsipan? Hittade en sida på nätet men vet inte om det är det bästa att köpa där... =)
MÅNGA frågor blir det!! =)

Karin

Emma / Reko Stil sa...

Å så sjukt fina! :) Jag hade inte haft nåt emot att smaka någon av dem - tobleronefluff låter syndigt gott :)

Jag hoppas verkligen att du kan visa lite steg för steg nästa gång - det hade varit superkul att se :)

Kram!

Fröken Pyssel sa...

Tack tack för komplimangerna :-)

Karin: Jag håller med om sockerpastan, det blir inte gott! Jag använder marsipan från Willys, tycker den är jättelätt att arbeta med men om man vill ha in ännu mer av sockerpastans egenskaper kan man blanda dem :-) Jag färgar själv med pastafärg. Jag ska beskriva mer i ett separat inlägg längre fram!