Sidor

onsdag 15 september 2010

Dockhuset är klart!

Nu är äntligen dockhuset klart! Det ser inte riktigt ut som det dockhus jag påbörjade renovering av... Jag tröttnade på det (oväntat?) och gjorde istället verklighet av en idé jag haft länge, att göra ett dockhus inspirerat av fantastiska Kast van een Huis. Har själv bott ett halvår utanför Amsterdam och älskar de charmiga kanalhusen!

Spillvirke och en snäll pappa som handledare i snickarboa är recepetet. Så här såg det ut för några veckor sedan när jag höll på att spackla skruvhål. Ser ni potentialen?

På med dörrar och lite målarfärg och det blir så här fint!
Klicka gärna på bilderna för att se dem i större format.



Fönstren har jag ritat med en tunn spritpenna, tålamodsprövande! Funderar på om jag ska måla takpannor på taket, eller kanske sätta dit något fint papper, eller måla en fin färg, eller bara låta det vara vitt? Beslutsångest!

Så här ser det ut när man öppnar dörrarna. Stilrent och snyggt på utsidan och härligt färgkaos inuti, perfekt!

Jag har använt de små möbler som följde med dockhuset jag köpte på Blocket. Inte så fina kanske, men känns onödigt att lägga pengar på nya möbler. Dessa är lektåliga och om storasyster vill så kan hon önska sig nya när hon fyller år.


De bruna sängmöblerna fick bli rosa istället. Äppeltapeten samt kökstapeten har jag, efter inspiration från Isak, gjort miniatyrvarianter av med hjälp av photoshop.

Badrumsmöblerna i det gamla dockhuset var i så dåligt skick att de ej gick att använda, så en liten toalett och ett handfat får jag köpa nytt. Golvet är iaf klart! Det blev ett rosavit-rutigt golv som jag gjort i ps. Har sedan spraylimmat fast pappret och lackat ovanpå.

Nu står det färdigt för lek i storasysters rum. Kvar att fixa, förutom badrummet, är lite tavlor och textiler. Jag är verkligen jättenöjd med huset, kanske mitt bästa pyssel ever :-)

28 kommentarer:

Elin Ax sa...

Jag är megasuperduper impad!! Jag kommer och leker med det huset kan jag lova:P
Kraam söta

af nord sa...

det blev superfint! Hade jag haft tålamodet hade jag gärna gett mig på ett oxå. Men nu får jag bara njuta av ditt fina.
Kram
Helena

Åsa sa...

Wow! Dina barn kan verkligen skatta sig lyckliga att de har en mamma som du. Du är fantastisk! :-)

Emelie sa...

Men herregud så fint, du är så duktig!!
Kram!

Lisa sa...

Fantastiskt, Malin! Förstår att du är nöjd.

WilleBus sa...

Helt underbart!!!!

Therese sa...

Nu har jag inte sett alla dina pysselalster, men denna seglar absolut upp på etta-platsen hos mig iallafall! Jösses, vad fint!!
Nu kan inte ens du slita dig fårn det kan jag tro:)

Sanna sa...

Oj oj dockhuset är helt otroligt läckert! Bara älskar det och molnen över lillasysters säng =)

Kraaaaam
Sanna

Pysselmajorna sa...

Det blev verkligen himla fint!! Gud vad du e duktig. Har man fantasin finna alla möjligheter:)

Malin på pastill.nu sa...

Tack snälla ni för fina kommentarer!! :-)

Ladylox sa...

Förstår att du är nöjd!
Huset är helt underbart. Tänk om JAG hade haft ett sådant när jag var liten. Wow! Skitsnyggt! //Marie

Stina Glaas sa...

Åh, hur snyggt som helst!! Jag har ett dockhus modell STÖRRE (barbiestolek) att avsluta. Jag ska grundmåla allt vitt och tillsätta färg. Och där möter jag ett visst motstånd när Fröken Löken funderar och säger "svart blir nog fint". Ehh... kanske inte vad jag hade tänkt mig riktigt... Hon vill även ha svarta väggar i sitt rum. ;-)

Postadress Torslanda sa...

Wow så fint!!!! Vilken supermamma du är!! Otroligt duktig!

Felicia sa...

wow, vad fint! ett helt drömhus nästan. verkligen bra jobbat, jättetjusigt! :) kan tänka mig att det blir en succé hos barnen!

The pyssler sa...

Supersnyggt o proffsigt. Vilken dröm för ett barn. =)

Fröken Prickig sa...

Jättefint!! Jag blir väldigt impad:)

Anna St sa...

Åh, jag baxnar. Ett sådant måste jag göra!
Här har jag bläddrat igenom din blogg och hittat det ena finare än det andra, men denna tar priset. Helt underbar! <3

E.Winberg sa...

Helt underbart, vilket arbete!!
Tycker att möblerna är fantastiska, gillar den lilla svarta fåtöljen.

Imponerad!

Pernilla sa...

Har gått och funderat sen i september, då jag flyttade, på en design till ett klätterträd/lekplats till mina katter. Självklart ska det ju vara i den här stilen, men större och med många hål mellan våningarna att klättra mellan. Tack för inspen!

Malin på pastill.nu sa...

Pernilla: Vad roligt! Jag har exakt samma idé, att jag ska göra ett klätterträd dolt bakom något som ser ut som ett holländskt kanalhus :-D Om du gör en så får du skicka bilder till mig sen, vill jättegärna se hur det blir! Lycka till!

sissi sa...

vad fiiint! Jag skulle också vilja göra ett eget dockhus.. nääär finner man tiden?

tack för inspirtaion!

Anna St sa...

Jag vet inte hur många gånger jag tittat på denna sida och låtit mig inspireras. Hade tänkt snickra till ett liknande nu i somras, men så kom jag över ett sekelskiftesdockskåp i renoveringsbehov. Och nu undrar jag. Hur fick du tapeterna att inte bubbla när du klistrade upp dem?

Malin sa...

Håller själv på med att göra i ordning ett gammalt dockhus, inspireras av det du gjort :) Otroligt häftigt hus och en härlig blogg.

Annie sa...

Men jösses vad fint!! Nu vill jag ha en snickarboa....! Vill bygga små söta hus.

Emmi sa...

fantastiskt!

sveas punkt. sa...

Fantastiskt!!
Jag fyndade ett dockhus på loppis för en vecka sedan och har planer på att göra om... Nu är jag mega inspirerad. Smart med tapeterna där!! :)
// Sandra

Fru Usken sa...

woow så fint!!!!!!!! helt fantastiskt nydeligt!:))
June:)

Blijmetkleur sa...

What a very nice house, I like it so much!
Greetings, Famke