Sidor

måndag 18 oktober 2010

Tips för väggmålningar

Jag tänkte att jag skulle dela med mig lite av mina erfarenheter av väggmålningar. Jag har provat några olika sätt och nedan kommer lite tips samt plus och minus med de olika teknikerna.


Måla på fri hand: Vissa saker har jag målat på fri hand, t.ex molnen i lillasysters rum och bladen på träden ovan. Först ritar jag tunt med blyerts direkt på väggen och sedan fyller jag i med väggfärg. Funkar helt ok men ibland är det svårt att få till fina kanter, man får pilla ganska mycket med en liten pensel.

Maskera med tejp: Till trädgrenen och delar av fågelhuset har jag använt maskeringstejp för att få raka fina konturer. Det blir perfekta konturer såklart och jag tror att det dessutom finns böjbar maskeringstejp, vilket skulle underlätta massor. Ett minus är att det lätt blir en "vass" kant som man måste slipa bort om man vill måla över, så var försiktig med mängden färg.


"Gnuggis": Jag la smörpapper på ugglan och ritade av den med blyerts. Sedan satte jag smörpappret mot väggen och försökte gnugga av blyertsen så att jag fick en mall att måla i på väggen. Värdelös metod i mina ögon, mest för att jag inte fick av så mycket blyerts att jag såg konturerna ;-) Kanske hade det funkat bra om jag haft en mjukare blyertspenna som "fällde" mer när jag gnuggade av den från smörpappret.


Schabloner: Att göra egna schabloner var det jag tyckte gav allra bäst resultat. Det funkade helt ok med vanligt printerpapper och blev det något kladd utanför så tog jag bara väggfärgen och målade över kladdet (vilket bygger på att man har kvar väggfärgen..).

Projektor eller OH: Har jag inte provat ;-) men jag tycker att det verkar vara fantastiskt smart att lysa upp en bild på väggen och måla av konturerna när man ska måla något stort, typ konturerna av en stad eller en giraff eller liknande. Dessutom ser man ju innan ungefär hur det blir på väggen.



Övriga tips:
  • Klipp sönder vanliga disksvampar och dutta på färgen på väggen. Det ger ett jämnare resultat än när man målar med pensel och funkade superbra på schablonerna.
  • Om du inte vill måla figurer själv, leta upp en fin bild på nätet, printa ut och klipp ut en schablon.
  • Köp provburkar med väggfärg, kostar ca 50 kr för en halvliter. Om du ska ha väldigt många olika färger så köp vit väggfärg och ett kit med akrylfärg och blanda färger själv i små burkar. Jag blandade med vit väggfärg för att få samma matthet på färgerna.
  • För stora schabloner, klipp ut i t.ex golvpapp, jag använde det när jag gjorde molnen i storasysters rum.
  • Våga prova! Om det blir fel, måla över ;-)

7 kommentarer:

Gurkiss sa...

Många bra tips :)

Himla snyggt gör du *nickar*

Kram Gurkiss

Sanna sa...

Tack för kanonbra tips!

Så sant, man måste våga för att vinna! =)

Kraaaaam
Sanna

Sofia-Sobeide sa...

Vilka bra tips!
Vi använde maskeringstejp för att göra raka linjer på en vägg men det fungerande inte alls bra eftersom vi vi har sån där ojämnt tapet-väv (vet inte vad det heter på riktigt...) på väggarna. Färgen rann under tejpet då väggen var ojämn, det är ju självklart egentligen! :D Men vi tänkte inte på det... Som tur kan man måla över! :)

Dina väggmålningar är jätte fina!

Malin sa...

Vilka bra tips! Jag vill göra nåt över GRetas säng för det blev bara....jätterosa ;)
Ska ta bild på det nån dag och visa på bloggen.

Du gör så himla fint jämt!
Förstår inte hur du har tid med två små barn! :)

Stina Glaas sa...

Tackar för bra tips!! :-)
Kram!

.................... sa...

Så himla söt väggmålning, jag har inga barn men skulle kunna skaffa bara för att få piffa deras rum =)

Anna Å sa...

Tack för dina tips, de passade perfekt i tiden för i veckan ska jag måla lillans blivande rum!

Jättefina målningar du har gjort!