Sidor

onsdag 25 maj 2011

Litet tuff tuff

Det här lilla loket köpte jag på en loppis i höstas. Den var full av klistermärken och har stått i förrådet hela vintern i väntan på att jag ska orka pilla bort dem. Vilket jag gjorde på fem minuter här om dagen ;-)

Lillasysters lilla lok

På tal om något helt annat. För ett par månader sedan såg jag dokumentären Underkastelsen, har ni sett den? Jisses, vilket uppvaknande! Jag är glad att vi har så mycket second hand här hemma, men det känns inte bra att jag målar så mycket med plastfärger. Någon som provat att måla med linoljefärg eller äggoljetempera?

13 kommentarer:

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Åh vilket kul lok, det måste ju vara väldigt kul att leka med :)

Giraffens kaos sa...

Sååå fin den var da :-)

Petra / Popetotrora sa...

Ett sånt himla fint lok!! Vilket fynd!

Stina Glaas sa...

Gillar lillasyster sitt nya lok? Måste var kul att kunna stoppa in passagerare/lokförare och få med sig de viktigaste leksakerna och på sina små turer. :-)

24seven by [bo:bakk] sa...

Underkastelsen ja...Jag doktorerar i kemi. Faktsikt på den där ämnena som benämns som ytaktiva i filmen och en av mina kollegor är med i filmen. Det här är ju sånt som vi forskare vetat om länge med som de flesta tyvärr inte vet någonting alls om. Länge leve second hand.
Vet du förresten att det finns en dansk studie där de analyserat luften massor av bostäders olika rum och de kom fram till att luften i ett skjul på gården är hälsosammare att sova i än barnen sovrum. Barnrummen var överlägset värst pga alla plastleksaker som "läcker" kemikalier. Så jäkla läskigt tycker jag. En tröst är att "läckaget" är som störst i början när leksaken är ny och sen klingar detta av. Men jag har plockat bort alla plastleksaker från barnens sovrum. Egentligen skulle man slänga ut skiten helt men då blir ju ungarna ledsna.*suck* Brio is da shit helt enkelt.

Förlåt, det blev långt. Jag blev så ivrig när jag fik prata lite forskning. ;)

Och du, tack för att du tar upp detta ämnet. SÅÅÅ viktigt! Och tack för att du tycker vår trapp är fin.
Kram!

K. Stamberg sa...

Oj... att det illa med plastleksaker visste jag, men inte att det var så illa... Tack 24seven för ditt inlägg!

Och "Underkastelsen" måste jag se känner jag... usch...

Fiffiga Systrar sa...

Fy ja ush! Hur ska man kunna hålla sig borta från plastleksaker?! Känns som om allt är i plast nästan ju! Jag målar oxå mycket med plastfärger.. undrar hur skadligt vårt hem är! vågar inte tänka tanken! kram på dej!

Lotten sa...

Alla barnens leksaker är ju av plast nuförtiden ! Hemska tanke! Tänk bara på allt Lego som mina barn leker med dagligen... en tröst i allt är att majoriteten av allt Lego iallafall kommer från 70-talet....

Ang Conversestorlekar så beställ i våra EURO-storlekar iställer för det står oxå på kartongerna... fast väldigt smått ;-)

Kraam Lotten

Denice sa...

Hej, och tack för din snälla kommentar :-) Var bara tvungen att svara dig så snart jag såg den, för jaqg har själv ingen overlock, utan en snart femton år gammal pfaff som enbart syr raksöm, sicksack, trestegssticksack, knapphål - och så två sömmar som inte ens är elastiska eller fuskoverlock utan mer verkar handla om olika sätt att fålla. That´s it. Och det funkar :-) Jag har lärt av den äldre generationen (läs min mamma) att en smal sicksack funkar lika bra, det ser bara inte riktigt lika proffsigt ut på insidan. Så prova, tycker jag! Muddbyxor och enkla t-shirts verkar vara vanligt att börja med, enkla klännigar är inte så svårt det heller. Eller kjolar :-)

Lisa sa...

Åh, precis en sån hade vi när jag var liten -med kliatermärken! Hm, undrar vart den tog vägen?

Malin på pastill.nu sa...

Lisa: Den åkte hem till oss ;-)

Anna W sa...

Jag har min kvar ståendes hemma hos mina föräldrar. Min stora tjej har älskat att köra med den och när min bebis blir större kommer hon att få ratta på den också. :o)

Vilken fin blogg du har förresten! :o)

Lisa sa...

Måste vara så! Fint att den har fått ett bra hem i så fall :-). (Jag tror att det stod Malin bak på vår, men jag är inte helt säker.)